Com hem gestionat des de la Fundació Hospital la crisi de la COVID-19?

L’emergència sanitària de la COVID-19 ha estat un desafiament que ha exigit una actuació ràpida i coordinada amb els agents del territori per atendre les necessitats emergents i que ha posat a prova la capacitat d’adaptació dels agents de diversos sectors en un entorn incert i complex.

Des de la Fundació Hospital hem viscut amb intensitat aquests mesos de confinament. L’esforç dels professionals s’ha orientat a garantir una bona part dels serveis habituals i a ampliar altres serveis per cobrir les necessitats emergents generades en aquesta situació. Per a això, ha sigut necessari no només el compromís i la capacitat d’adaptació de tot l’equip, assistencial i no assistencial, sinó també la incorporació de noves eines de comunicació i de gestió de la informació, que han permès avançar en el procés de transformació digital.

Entres altres, s’ha substituït gairebé el 40% de l’activitat d’atenció psicològica habitual amb sistemes de videoconferència individual i també grupal, s’ha posat a disposició de nous equips sanitaris l’equip de psicòlegs especialitzat en processos de final de vida i dol, s’ha posat a disposició dels professionals de municipis del Maresme nous serveis de suport emocional i s’han habilitat correus d’atenció emocional a persones i famílies (atenciodol@fundaciohospital.org i atenciopsicologicacovid19@fundaciohospital.org) per donar resposta a les necessitats d’acompanyament emocional que ha generat aquesta situació d’excepcionalitat

A nivell comunitari, s’ha reforçat el voluntariat en cures pal·liatives i s’ha col·laborat amb l’ajuntament de Mataró en engegar el projecte “Programa Soledat COVID-19 en el que els voluntaris  també han estat una peça clau. Les entitats del Clúster han estat actives i compromeses per oferir el seu suport als projectes comunitaris.

Una altra iniciativa, coincidint amb l’etapa de confinament, ha estat crear un portal específic dins la web de la Fundació amb protocols, recomanacions i recursos específics per a situacions de dol adreçats a professionals i famílies, així com per a incorporar actualitzacions en les recomanacions i indicacions del Departament de Salut i altres referents.

Totes aquestes accions extraordinàries van iniciar-se la tercera setmana de març i s’han donat per acabades el 30 de juny amb l’aixecament de l’estat d’alarma i la represa de la normalitat.

Només queda felicitar i agrair l’esforç de tot l’equip de professionals de la Fundació Hospital, tant assistencials com d’administració, perquè han estat capaços de posar en marxa en molt poc temps tot aquest conjunt de mesures, adaptant-se a les exigències de la crisi, i donant una resposta ràpida i eficaç.

Jordi Vilana

Director General