Grans vincles

ÀMBIT D'INTERVENCIÓ

L’atenció s’emmarca dins del Programa per l’atenció integral a persones amb malaltia avançada i els seus familiars, de l’Obra Social la Caixa, amb l’objectiu de col·laborar amb els equips de les 5 residències del Maresme que formen part del projecte: residència Sant Josep de Mataró, residència la Gatassa de Mataró, residència la Maresma de Calella, residència la Miranda de Canet i la residència Sant Roc de Canet.

L’acció voluntària en el context d’una residència geriàtrica, en el qual la majoria de les persones usuàries viuen situacions de vulnerabilitat física, psíquica i social, té un denominador comú: atendre les necessitats socioexistencials que no poden ser assumides pels professionals ni per la xarxa de suport informal que tradicionalment les cobria: família, amics, veïns, … Els voluntaris  són un suport a l’equip professional i la seva activitat se centra en aspectes complementaris de la tasca que ja fan els professionals.

OBJECTIUS

GENERALS:

• Millorar la qualitat de vida de les persones que es troben en un procés de malaltia avançada que viuen en un residència (dins l’àmbit del Programa),  promovent el vincle social de les persones que pateixen més soledat.
  • Reconstruir les xarxes socials de les persones que viuen en les residències i millorar el seu estat anímic de forma integral en tres àmbits:  l’individual, el grupal i el comunitari.

ESPECÍFICS:

• Estimular l’autoestima i el sentit de vàlua personal.
  • Fomentar la interrelació entre generacions.
METODOLOGIA

Els voluntaris i voluntàries proporcionen a les persones suport emocional individual (estar presents, escoltar, construir relacions de confiança, …) o activitats com compartir aficions, jocs de taula, sortir a passejar, escriure, llegir… . L’acompanyen com un/a amic/a i respecten en tot moment la seva autonomia, la seva família i la decisió de l’equip tècnic del centre. Les activitats de la persona voluntària no són un substitut professional, sinó un complement, no han de fer cap tasca assistencial. Es demana un compromís de 2 hores a la setmana en horari de matí o tarda.

La persona voluntària visita a la persona  que se li assigna -sempre la mateixa- un dia a la setmana durant un parell d’hores, un temps molt benvolgut per els qui es beneficien d’ell. L’equip de coordinació del Programa de voluntariat i el psicòleg referent de cada residència fan el seguiment de cada voluntari per ajudar-lo i donar-li el suport que necessiti.

Requisits:

• Ser major d’edat