• ACTIVITATS VINCLES

• SESSIONS OBERTES

Jornades 2011

Èxit de participació a la II edició de la Jornada “L’ART DEL BON ACOMPANYAR”

Més de 150 persones han participat a la II Jornada “L'art del bon acompanyar en la vida i en la mort" que s'han desenvolupat el passat dimecres 19 d'octubre a la Fundació Hospital Sant Jaume i Santa Magdalena de Mataró.

Amb la presència de diferents ponents d'una qualitat extraordinària tals com Francesc Torralba, Ramón Bayés, Joan Canimas o Julio Gómez entre altres, hem tingut l'oportunitat de reflexionar junts sobre el sentit de la dignitat humana així com sobre la seva complexitat i les importants conseqüències pràctiques que es poden derivar tan per als professionals com per als pacients. Des de la Fundació Hospital, volem agrair a tots els assistents, ponents, col•laboradors i equip d'organització la seva contribució a fer d'aquesta Jornada un èxit que ens motiva i ens dona forces per continuar endavant amb la nostra feina.

Salutacions cordials i ens veiem a les properes!!!

II JORNADA L’ART DEL BON ACOMPANYAR EN LA VIDA I EN LA MORT:
El sentit de la dignitat humana.

Mataró, 19 d’octubre de 2011

La Fundació Hospital és una de les institucions seculars més notables de la ciutat de Mataró. Fundada l’any 1642, d’aleshores ençà s’ha dedicat a gestionar programes sociosanitaris amb l’objectiu de millorar la quali­tat de vida, tant de les persones que pateixen malalties com dels seus cuidadors. Sovint es parla de la dignitat humana i de la importància de ser respecta­da sense transgredir certs límits que puguin vulnerar-la. Ara bé, a què ens referim quan parlem de Dignitat? Tot i ser un concepte universal, resulta difícil trobar-ne una definició es­pecífica, car es tracta d’un terme complexe i multidimensional que és subjectiu, depén de la percepció individual de cadascú; relatiu, cadascú l’expressa d’una manera diferent; i avaluatiu, es defineix segons els valors personals i subjectius de cada persona.

La Declaració dels Drets Humans, en el seu primer article, refereix: “Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i drets”, posant de manifest la importància de preservar la dignitat de la persona durant tota la seva existència.

Però és especialment en el començament i en el final de la vida quan la dignitat de la persona es pot exposar a situacions d’especial vulnerabilitat com a conseqüència de la seva fragilitat i per la major dependència de l’actuació d’altres persones (família, professionals sanitaris, cuidadors…) degut a la pèrdua d’autonomia. En aquesta Jornada volem reflexionar al voltant del sentit de la dignitat humana en la malaltia i el final de la vida.

El tracte i l’atenció que dispensem a la persona pot ajudar a preservar-ne la seva dignitat o bé a vulnerar-la, a vegades sense que siguem conscients del dany moral que impliquen certes actuacions. Per això considerem de cabdal importància parlar sobre el sentit de la dignitat, com­prenent tot allò que fa que una persona se senti digna i respectada en un moment tant crucial com és el final de la vida.

La FH us vol convidar a assistir-hi per tal de crear un debat i presentar noves perspectives; compartir reflexions i experiències fruit d’aquesta II Jornada, amb la voluntat de continuar la tasca empresa l’any 2009.